Bye Melbourne! You've been amazing..

1 mei 2019 - Melbourne, Australië

Een aantal maanden geleden, toen ik besloot om op reis te gaan, had ik al vrij snel mijn oog laten vallen op Melbourne (of zoals de Australiërs het uitspreken: Melbun) als beginpunt van mijn Dora the Explorer avontuur. Om heel eerlijk te zijn wist ik helemaal niks over de stad en de omgeving. De voornaamste reden dat ik voor Melbourne koos was het feit dat daar een aantal mensen wonen die ik ken. En om eerlijk te zijn voelde dat toch wel erg veilig. Inmiddels ben ik al ruim 3,5 week op avontuur en bevind ik mij ook al even lang in deze fantastische stad! Het feit dat ik overmorgen mijn reis voortzet richting Adelaide, maakt me al een klein beetje sip .

Melbourne, de hoofdstad van de deelstaat Victoria, werd in 1835 gesticht door kolonisten uit het ‘nabijgelegen’ eiland Tasmanië. Het is, na Sydney ofcourse, de grootste stad van Australië én Oceanië. De stad beslaat zo’n 9.990 km2 en dat is behoorlijk groot weet ik uit ervaring :-). Op deze riante oppervlakte wonen 4,269 miljoen mensen (2014) die zich hebben verdeeld over de verschillende suburbs die de stad rijk is. Tevens is het de meest multiculturele stad van Australië. Misschien is dat de reden dat het mij soms een beetje aan Rotterdam doet denken.

Onlangs appte ik naar Ewoud: “Zullen we gewoon in Melbourne gaan wonen?”. Ook al weet ik dat mijn schoonmoeder het verbied, het is de eerste internationale stad waarvan ik mij kan voorstellen dat ik er prima kan wonen. Melbourne is dan ook gekroond tot de ‘Most Livable City’ ter wereld. De combinatie van het stadsleven, ongerepte natuur, enorme parken en genoeg mogelijkheden voor een bezoek aan het strand, maakt het voor mij een droomstad. Ik voel me hier op mijn gemak en ik wandel hier gerust rond alsof ik hier al járen woon. Uiteraard raad ik iedereen dan ook aan om een bezoek te brengen aan deze stad. Onderstaand een aantal van mijn persoonlijke highlights.

1. The city that never sleeps
Well, actually… Melbourne slaapt wel degelijk! Wat ik namelijk fantastisch vind aan deze stad, is dat de winkels niet 24 uur per dag - 7 dagen per week open zijn á la New York of Tokyo. Gedurende Public Holidays zijn veel van de shopping malls en supermarkten gesloten. Maar ook in de avonduren sluiten de meeste winkels tussen 5 en 6 pm hun deuren. Op de een of andere manier brengt dit ‘rust’ in de stad. Niet getreurd, er zijn absoluut supermarkten die tot laat open zijn. Evenals fastfoodketens en slijterijen.

2. Hosier Lane
Melbourne presenteert zich graag als een multiculturele stad maar ook als een stad vol met kunst en cultuur. Hosier Lane is een van de vele voorbeelden. Struinend door een random straatje vol met graffiti kunstwerken, verbaasde ik mij vooral over de vele Instagram-husbands die Azië rijk is. Lonely Planet zegt dat je met een beetje geluk de artiesten aan het werk ziet. Ik denk dat het vooral een leuke locatie is om even doorheen te struinen, maar ik verwacht dat er nog maar weinig artiesten echt werken in verband met de toeristenstroom.

3. Degraves Street
Melbourne hangt aan elkaar van eten en drinken. Koffietentjes (uiteraard to-go), restaurants, broodjes zaken, je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het terug in Melbourne. Degraves Street en het verlengde daarvan is een van mijn favorieten. Je loopt een van de zijstraten van Flinders Street in en je bent er. De beste koffie én de beste pizza heb ik hier gedronken en gegeten!

4. Yarra River
Dwars door de stad loopt de Yarra River. Deze 242 kilometer lange rivier doorkruist Melbourne en droeg vroeger de naam ‘Yarra Yarra’ wat ‘Altijd Stromend’ betekent afstammend van de aboriginals. De Yarra mondt uit in Port Philip Bay. Wanneer je in Melbourne bent, raad ik je aan om gewoon eens langs de Yarra te wandelen of te fietsen. Veelal zijn er straatmuzikanten te vinden, vele restaurants maar ook vormt de rivier het decor van verschillende festivals en evenementen.

5. Queen Victoria’s Market
Met ongeveer zeven hectare grond is de Queen Victoria’s Market de grootste openlucht markt op het zuidelijk halfrond. Op deze immens grote markt vind je souvenirs, kleding, groente, fruits, vleeswaren, kaas, vis en nog veel meer delicatessen. Mijn tip is: sla de volledige souvenir bende over en ga vooral op al het eten en drinken af! Dat is goed én verbazend goedkoop.

6. Shrine of Remembrance
Naast de Royal Botanical Gardens vind je de Shrine of Remembrance. Dit oorlogsmonument is in eerste instantie gebouwd ter nagedachtenis aan de mannen en vrouwen die gestreden hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog. Inmiddels is het uitgebreid naar een monument voor iedere veteraan. Uiteraard kan ik nu van alles uitleggen over dit monument, maar je moet er geweest zijn. Het gebouw bestaat uit een gedenkplek maar verteld je ook een stukje geschiedenis. Het is bijzonder en er hangt een serene sfeer zo midden in de stad.
Jaarlijks, op 25 april, is de Shrine het decor als een van de belangrijkste herdenkingsplekken tijdens ANZAC Day. Tijdens deze dag worden alle Australische en Nieuwe Zeelanders die gevallen zijn in oorlog, herdacht.

7. St. Kilda
Een van de beroemdste suburbs van Melbourne is toch wel Saint Kilda. Al vrij snel was ik het verblijf in het centrum zat en besloot ik deze wijk op te zoeken. Je vindt de wijk ten zuidoosten van het Central Business District. De wijk staat bekend om zijn uitersten en leisure aanbod. Het bekende Luna Park, St. Kilda Beach en de pier met de pinguïns zijn de toeristen trekpleisters. Uiteraard mag een drankje bij Espy (Esplanade Hotel) niet ontbreken! Ik heb mijn hart verloren aan deze wijk en ik zou hier zomaar kunnen wonen.

8. St. Kilda Pinguïns
De grootste trekpleister van St. Kilda zijn waarschijnlijk de Pinguïns. Na een wandeling over de pier van St. Kilda met het fantastische uitzicht over de skyline van Melbourne, kom je aan bij een aantal rotspartijen. ’s Avonds vlak na zonsondergang komen hier hordes van pinguïns aan land die zich nestelen tussen de rotsen. ’s Ochtends vlak voor de zon opkomt, vertrekken ze weer de zee in.
Je moet even geduld hebben en je plekje bemachtigen tussen vele toeristen, maar het is het absoluut waard! Het is zo bizar schattig om die kleine waggelende beestjes aan land te zien komen. Vervolgens klimmen ze de rotsen op en dit gaat niet altijd even handig. Dit spektakel wordt in de gaten gehouden door vrijwilligers die ervoor zorgen dat het strand afval vrij is en de pinguïns ongestoord hun gang kunnen gaan. Daarnaast is het verboden om wit/geel licht te gebruiken in nabijheid van de pinguïns. Dit is slecht voor hun ogen en zij kunnen hier blind van worden. Dus weet niet kut en gebruik geen zaklamp of je flits. Het leven draait echt niet om die ene instawaardige foto.

9. Lentil as Anything
Zeg je vegan dan zeg je Lentil as Anything. Deze vegan hotspot bevindt zich in St. Kilda en is een typische Lonely Planet must go. Op zich is een vegan restaurant namelijk niet heel bijzonder, maar het concept is dat wel! Het restaurant draait namelijk grotendeels op vrijwilligers en ook het betalen voor je eten is op vrijwillige basis. Oftewel: je betaalt wat je kwijt kan. Op de kaart staan verschillende gerechten: van vegan risotto, tot curry en een tofu burger. Ik ben absoluut fan van het eten. Soms moet je even in de rij staat voordat er een plekje vrij is, maar dat is het absoluut waard! Oh en voor Maretta, praktisch de hele kaart is glutenvrij ;-)!

Melbourne is wat mij betreft een absolute aanrader en dat terwijl ik nog lang niet alles heb gezien. Het is gezellig, leefbaar en er is genoeg te doen. Maar nu is het tijd voor iets nieuws. Vrijdag 3 mei stap ik in de bus richting Adelaide.

Melbourne, ik ga je missen.

Tot het volgende avontuur!

Liefs, Kels

1. Peter Borkent:
    1 mei 2019
    Mooi avontuur... Leuk om te lezen
  2. Marjoke den Hollander:
    1 mei 2019
    Heel erg leuk om te lezen Kelsey.Ben blij dat je het al beter naar je zin heb.Kijk uit naar je volgende blog.Succes.En de groetjes.
  3. Theo en Joke Kamps:
    1 mei 2019
    Wat een leuke blog bedankt Vd leuke info
    Op naar het volgende avontuur / stad
    Veel reis plezier
    Liefs Theo en Joke
  4. Ilona Straathof.:
    2 mei 2019
    Super gaaf Kelsey! Leuke info ook!😊👍. Veel plezier op je verdere avontuur.
  5. Jona, de ex buuf:
    2 mei 2019
    Buuf, je gaat goed! Op naar de volgende plek en geniet! Ik hoop dat je geen tob zakje nodig hebt gehad.
    Knuffel Jona
  6. Hanny roessen:
    3 mei 2019
    Zo te lezen echt genieten en ontdekken en vrienden maken aan de andere kant wel fijn dat je je thuis voelde daar succes en het gaat je goed