Mijn top vijf in en rondom Kununurra

2 oktober 2019 - Byron Bay, Australië

Inmiddels ben ik al weer eventjes onderweg langs de Oostkust van Australië. Sterker nog, op het moment dat ik dit schrijf, lig ik op het strand van Fiji! Het leven is zo zwaar ;-). Maar veelal ben ik on the road geweest. Het grootste nadeel daarvan vind ik elke keer weer de introductie: my name is Kelsey, I'm 28 years old and have been travelling for six months now. De onvermijdelijke vraagt blijft dan toch wat je favoriete plek is in Australië. Mijn antwoord is steevast: home far away from home, The Kimberleys, Kununurra. Want ondanks het feit dat het werkelijk waar in de middle of nowhere is is het toch één van de mooiste plekken op aarde. De combinatie van de droge, rode outback en de wet seasons zorgt voor een onbeschrijfelijk plaatje. Daarom, zoals eerder beloofd, in deze blog mijn favoriete plekjes in en rondom Kununurra.

1. The Pumphouse Restaurant
Gelegen op Lake Kununurra is dit wat mij betreft dé hotspot om de ondergaande zon te bekijken. Dit restaurant is gebouwd in het oude gemaal en heeft dus een enorm rijke historie. Matso's Ginger Beer erbij, een zak met frietjes en genieten maar. Ik heb hier menig vrijdagmiddag doorgebracht. Om het restaurant zwemmen enorm veel vissen rond, dus smokkel wat oud brood mee naar binnen den de kids zijn ook weer zoet ;-)! Op zondagavond gaat de steenoven op het terras aan voor de lekkerste pizza's. Niet goedkoop, maar wel fantastisch goede pizza's!

2. Lake Argyle
De functie van Lake Argyle heb ik in mijn vorige blog al uitgebreid omschreven. Geen Ord River, geen Lake Argyle, geen Kununurra. Dit meer is zó intens groot, daar kunnen wij als Nederlanders geen voorstelling bij maken. Het wordt bewoond door zoetwater krokodillen, verschillende soorten vissen maar bijvoorbeeld ook Rock Wallabies wonen rondom het meer. Mocht je ooit een geluksvogel zijn en de mogelijkheid hebben om Lake Argyle te bezoeken, zorg dan dat je de mogelijkheid hebt om het meer daadwerkelijk op te gaan. Op deze manier ervaar je de grootte pas echt. Daarnaast gaat er niks op tegen watertrappelend in het water genieten van een biertje en de zonsondergang.

3. El Questro - Emma Gorge
Als je van een National Park hier en daar houdt, kun je in Australië je geluk niet op. Het stikt ervan! Emma Gorge is wat mij betreft de mooiste (die ik heb bezocht) in The Kimberleys maar misschien zelfs in heel Australië. De hike start op een parkeerplaats en het duurt ongeveer 45 minuten om de gorge in te lopen tot het eindpunt. Kleine stukjes klimmen en klauteren over grote rotsen heen. Op elk punt waar je om je heen kijkt bevind je je in een enorm ravijn. Aan het eind van de hike word je beloond met een prachtige, maar koude, maar prachtige waterval ;-)! Zoals een tourguide ooit zei: it's mangina cold! Maar het is het absoluut meer dan waard.

4. Krokodillen
Enig gezond verstand heb je nodig wanneer je op zoek gaat naar deze bizar indrukwekkende dieren. Oftewel: regel een gids. Waar zoetwaterkrokodillen bijna afgeschilderd worden als schatjes en vrijwel geen gevaar vormen voor ons als mens, zijn de zoutwaterkrokodillen (salty's) een heel ander verhaal. Deze beesten zijn gigantisch, indrukwekkend en sadistischer dan een gemiddelde SAW film. Wanneer een zoutwaterkrokodil een prooi te pakken heeft is het over het algemeen niet de beet die de spreekwoordelijke das om doet. Nee, deze engerds slepen hun slachtoffer het water in en zorgen ervoor dat de aanwinst verdrinkt door te gaan draaien. Vervolgens slepen ze de maaltijd terug aan land en is het tijd voor een feestmaal. Niet vreselijk gezellig, maar van een afstandje zijn ze enorm indrukwekkend. Zeker als ze zich soepel het water in laten glijden en je geen idee meer hebt waar ze zijn...

5. Sunday Arvo @ The Hoochery
The Hoochery is een van de grootste (legale) rum distilleerderijen in Western Australia. De Ord River Rum wordt geproduceerd dankzij lokale producten en tegelijkertijd is de distilleerderij een trekpleister voor toeristen. In het hoogseizoen is er elke zondagmiddag live music, verschillende drankjes en cocktails, en de mogelijkheid om allerlei hapjes te bestellen. Tussen de locals met een rum in je hand, de ondergaande zon en live muziek; ik heb weinig zondagen meegemaakt die dat overtreffen.

Dit zijn mijn vijf favorieten in en om Kununurra. Al blijft het een plek die je moet ontdekken en niet bezoeken. Vooral de uren onderweg in niemandsland of het varen over het o zo belangrijke water in dit gebied. Tot slot heb ik dit alles vanuit de lucht mogen bekijken in een mini 6-persoons vliegtuigje. Mega vette ervaring! Dit heeft voor mij het hele gebied in perspectief gezet en ik begreep eindelijk hoe de natuur met elkaar samenwerkt in dit bijzondere gebied in Australië.

The Kimberleys heeft mijn hart gestolen, ook al heb ik slechts het meest Oostelijke puntje ervan gezien.

Tot het volgende avontuur!

Liefs, Kels

1. Hanny roessen:
    2 oktober 2019
    Wat heb je al veel gezien en beleefd dat wordt een hoop indrukken verwerken en morgen een fijne verjaardag geniet nog van je mooie avondtuur
  2. Hanny roessen:
    2 oktober 2019
    Leuk verhaal en nog een fijne tijd
  3. Henk Leny:
    2 oktober 2019
    Dat is weer n stuk voor je boek ,gaaf geschreven hoor.we lezen het met plezier
    Voor morgen gefeliciteerd 🍕🎂😋
  4. Theo en Joke Kamps:
    7 oktober 2019
    Met veel plezier gelezen, wat een prachtige ervaringen doe je op.
    Geniet ervan Leef xxx
  5. Guido:
    14 oktober 2019
    Leuk om de avonturen te lezen Kelsey! Over hoe het gaat zijn als je terug bent in Nederland..... A mind stretcher by a certain idea never regains it’s original demension!.... geniet ervan! Groet guido koopmans